TudungSiComel: 3 PANDUAN PENTING PEMILIHAN TUDUNG KANAK-KANAK

3 PANDUAN PENTING PEMILIHAN TUDUNG KANAK-KANAK

Nota: Sila baca panduan ringkas ini dan jawap soalan mudah di bawah, kita ada hadiah Inner Rainbow Istimewa khas buat Si Comel puan ☺
Masalah biasa bagi kita golongan ibu-ibu yang ingin mendidik Si Comel kita bertudung seawal usia adalah tudung yang dihasilkan untuk kanak-kanak di Malaysia kebanyakannya kurang selesa dipakai
Tudung-tudung murah yang biasanya dihasilkan dari lebihan kain iaitu dari kain-kain perca di kilang.

tudung kanak-kanak

Sepanjang saya berkecimpung dalam industri penghasilan tudung untuk kanak-kanak, ada 3 faktor utama yang perlu kita ambil kira agar Si Comel kekal selesa dan gembira bertudung:

1. Material yang sesuai. Pemilihan material kain sangat penting kerana kulit Si Comel agak sensitif. Jadi kain yang lembut dan tidak terlalu tebal perlu digunakan dalam penghasilan tudung kanak-kanak. Antara kain yang paling sesuai dan lembut antaranya adalah Lycra Korea(Original), Mosecrepe dan Cotton Lycra.
Ini kerana material jenis ini lembut dan ianya meregang menjadikan kategori material ini antara yang sesuai digunakan dalam penghasilan tudung untuk kanak-kanak.

2. Ukuran Pola yang sesuai. Antara lain adalah masalah ukuran kerana bentuk muka kanak-kanak tidak seperti muka wanita dewasa.

Mereka masih dalam proses tumbesaran dan penghasilan pola tudung yang sesuai sangat penting. Apabila ukuran tidak sesuai, Si Comel akan rasa rimas dan pastinya mereka akan tidak rasa gembira bertudung.
3. Rekacorak Ringkas. Selain itu, rekacorak tudung untuk kanak-kanak adalah berbeza dari tudung dewasa kerana kanak-kanak aktif dan perlukan pakaian kepala yang tidak menganggu aktiviti mereka. Mereka perlu berasa bebas dan perlukan tudung yang ringkas dan tidak terlalu terbelit-belit.


Ini antara
3 faktor utama yang kita sebagai seorang ibu patut pertimbangkan apabila memilih tudung buat Si Comel kita.
Saya sendiri menghadapi masalah ini dahulu apabila tudung-tudung yang dibelikan kepada anak-anak saya hanya akhirnya tersimpan di dalam almari sahaja.

Alhamdulillah, dengan sedikit ilmu jahitan kita telah menghasilkan sendiri tudung untuk kanak-kanak dan di sini kita kongsikan dengan ibu-ibu yang juga ingin melihat Si Comel mereka bertudung dengan bebas dan gembira 😊
inner tudung kanak-kanak

Semoga Si Comel kita sama-sama membesar menjadi anak-anak solehah dan inilah kepuasan yang sangat indah sebagai seorang ibu apabila melihat Si Comel bertudung dengan relahati dan tidak perlu dipaksa.

PERCUMA INNER RAINBOW ISTIMEWA

Hari ini kita ingin hadiahkan Inner Rainbow secara PERCUMA kepada puan(tidak perlu beli apa-apa, percuma sahaja). Cuma jawap soalan mudah di bawah sahaja, jika jawap salah tak dapat la hehe... 😊